.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
توصیه صریح خاتمی به دولت نهم و احمدی‌نژاد

سید محمد خاتمی به محمود احمدی‌نژاد و دولت نهم توصیه کرد اگر مي‌خواهند در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده رای بیاورند؛ به نفع آن‌هاست که اذعان کنند مسيری که در سه سال اخیر طي شده اشتباه بوده است.

به گزارش شمال نیوز به نقل از روابط عمومي دفتر خاتمي، حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي در ديدار با اعضاي فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي گفت: از نظر اجتماعي هم به خاطر گرايشي كه به حرمت انسان، حق حاكميت انسان به سرنوشت و محوريتي كه مردم بايد داشته باشد، معتقدم، خود به خود هنگامي در مقابل مجلس به عنوان مظهر اراده ملت و مهمترين جايگاهي كه در يك نظام مردم سالارمنشا اثر است قرار مي گيرم با يك احترام ويژه اي روبرو مي شوم و اظهار كوچكي نسبت به مجلس و نيز براي شما عزيزان به عنوان اقليت مجلس مي كنم.

رييس بنياد باران با تاكيد بر اينكه اين اقليت با دشواري بدست آمده است، به چگونگي برگزاري انتخابات مجلس اشاره كرد و گفت: با بي انصافي ها و مشكلاتي كه ايجاد شد، اقليت از سنگلاخ ها و موانع خيلي بزرگي عبور كرده و علي رغم ميل بسياري از كسانيكه همين عده را هم نمي خواستند در مجلس باشند توانسته به مجلس بيايند.

وي با بيان اينكه بسياري از دوستان اصولگرا و مستقل ما مورد احترام هستند، ادامه داد: با توجه به گرايش ها و ويژگي هاي خاصي كه اقليت داشته اعلام مي كنم كه اين اقليتي كه ما مي شناسيم ارادتمند به امام(ره) و علاقه مند به سرنوشت كشور بوده و فداكاري هاي بزرگي كرده است و مستحق مسئوليت و نمايندگي ملت نيز هست و با اين تنگناهاي كه وارد مجلس شده اند ارزش يك اكثريت را دارند و بسيار هم مورد احترام هستند.

رئيس بنياد باران در اهميت مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: اهميت مجلس در همه نظام‌هاي مردم سالار و بخصوص نظام جمهوري اسلامي ايران با جايگاهي كه قانون اساسي ما به مجلس داده، به عنوان محور و مداري است كه از خواست و اراده مردم نمايندگي مي كند و بر همه روندهاي موجود كشور نظارت مي كند و از انحرافاتي كه ممكن است در دستگاههاي كه قدرت دارند جلوگيري مي كند.

خاتمي افزود: اگر اين دستگاهها تحت نظارت نباشند ممكن است يا سوء استفاده از قدرت بكنند يا دچار خطاها و اشتباهاتي شوند، هر چند كه حسن نيت هم داشته باشند، اما بدون نظارت زيان هايي به كشور و مردم زده مي شود كه نظارت مجلس از اين اتفاق جلوگيري مي كند و بايد هم بكند."

رئيس موسسه گفتگوي فرهنگها و تمدنها تصريح كرد: مجلس به دليل اينكه محور و مدار يك نظام مردم سالار است، همه دستگاه‌ها در مقابل او مسئول هستند و بايد پاسخگو باشند.

وي با اشاره به آئين نامه جديد مجلس، تاكيد كرد: بسيار متاسفم از اينكه در آيين نامه جديد مجلس، دستگاه‌هايي كه از امكانات عمومي استفاده مي‌كنند و در مقابل اختيارات و حقوقي كه دارند بايد مسئوليت داشته باشند؛ از حيطه نظارت مجلس و تحقيق و تفحص خارج شدند.

خاتمي با اشاره به تحقيق و تفحص صورت گرفته از صدا و سيما در زمان مجلس ششم، گفت: در آن زمان هم همين حرف‌ها پيش آمد، ولي رهبري فرمودند مجلس مي تواند تحقيق و تفحص بكند.

وي ادامه داد: حالا كه مجلس مي خواهد از حق واقعي خود براي نظارت بر همه دستگاه‌ها استفاده كند با اين مانع روبرو مي شود و اين امر ما را نسبت به آينده نگران مي كند و معتقدم مجلس بايد تلاش كند كه از حق نظارتي تاثيرگذار خود استفاده نمايد.

رئيس بنياد باران با تاكيد بر اينكه اقليت‌ها همواره در همه مجالس نقش موثر و مهمي داشته‌اند، افزود: هيچ كدام از ما كه اقليت مجلس را نيز شامل مي شود ساختار شكن و به دنبال تشنج نيستيم، بلكه بايد به روش منطقي حركت كرد و با كار كارشناسي و نظراتي كه داده مي شود بتوان اثر گذار بود و اقليت نيز در مجلس اثرگذار باشد و به وظيفه خود عمل كند.

وي تصريح كرد: اقليت مجلس با انسجام ميان نيروهايي كه فكرشان به هم نزديك است و دلسوزي بيشتري دارند، مي تواند در سرشت و سرنوشت كل كشور موثر باشد.

سيد محمد خاتمي با بيان اينكه اين مجلس خدمات بزرگي داشته است، اظهار داشت: اقليت مجلس هم وظايف خود را شناخته و اجمالاً در جريان تلاش دوستان هستم؛ كارهاي مهمي انجام شده كه شايد خيلي روي آن تبليغ نكنيد، ولي كارهاي انجام شده و آنچه در دستور كار بوده و هست؛ كارهاي مهمي است و انشالله همه در انجام وظايف موفق باشيد.

رئيس جمهور سابق كشورمان با اشاره به نياز انسان به قوانين و ضوابطي كه بايد به آن باور داشته باشيم، گفت: انسان در چارچوب اين قوانين بايد حركت كند و هر حركتي در جامعه رخ مي‌دهد بر اساس نظم شكل مي گيرد و اين طور نيست هر چه اراده كنيم انجام دهيم.

به عقيده رئيس بنياد باران، هر حركت اجتماعي در صورتي موفق مي شود كه متكي بر نيازهاي درون جامعه و شناختن آنها و متكي بر خواست و اراده مردم باشد و ديگر اينكه ببينيم در كدام جهان هستيم و آيا هر چه مي خواهيم مي توانيم انجام دهيم؟ يا بايد طبق شرايط جلو برويم.

خاتمي با يادآوري اين نكته كه انقلاب اسلامي ايران با تكيه بر خواست تاريخي ملت و درك تقاضاهاي درون جامعه و مقتضيات زمان اين حركت را انجام داد و به موفقيت رسيد، گفت: مشترك و معدل خواست اين جامعه از همه اقشار گروهها و مذاهب و اقوام و آن چه تحت عنوان پديده ملت تحقق پيدا كرد، سه خواست آزادي خواهي،استقلال خواهي و پيشرفت بود كه در مشروطيت تحقق يافت و در انقلاب اسلامي به اوج خود رسيد.

وي همچنين وقوع انقلاب اسلامي را نتيجه همسويي بين خواست تاريخي ملت با هويت تاريخي ملت كه هويت فرهنگي و ديني بود دانست و گفت: نظامي كه مورد توجه ما بود جمهوري اسلامي بود و همه ما موظف هستيم از اين آرمان بزرگ انقلاب در عرصه اجتماعي كه هزينه هاي زيادي را براي آن پرداخته ايم پاسداري كنيم.

رئيس موسسه بين المللي گفتگوي فرهنگها و تمدنها تاكيد كرد: همه بايد نگران باشيم كه آيا در نظام ما اسلام حاكم است يا نه؟ و اينكه چه اسلام و كدام ديدگاه مي خواهد حاكم باشد؟ آيا همان ديدگاهي است كه حضرت امام(ره) داشتند و سازگار با حاكميت انسان بر سرنوشت و آزادي‌هاي مشروع انسان و پيشرفت جامعه بود يا ديدگاهي است كه هيچ كدام از اينها را قبول ندارد؟ آيا واقعا امروز آنچه مقتضاي انقلاب بوده است تحقق پيدا كرده است؟ يعني جمهوري اسلامي مي خواهد و مي تواند تحقق يابد يا اينكه روندهايي وجود دارد كه مغاير با جمهوريت نظام هست؟

خاتمي بار ديگر بر جايگاه بسيار مهم مجلس و نيز انتخابات در جمهوري اسلامي تاكيد كرد و گفت: نهادهاي مدني، احزاب و تشكل ها هنوز به آن شكل در جامعه ما شكل نگرفته است و بسيار متاسفم از اينكه گاهي حكومت كه نماينده مردم است و بايد تضمين كننده اينها باشد خودش را رقيب تشكل ها و نهادهاي مدني مي داند و جلوي رشد آنها را مي گيرد.

وي تصريح كرد:"اگر جمهوري اسلامي مي خواهيم راهي جز اين نداريم كه نهادهاي مدني تقويت شود و اين نهادها واسطه مردم و حاكميت باشد و تقاضاها و خواست‌هاي طبيعي را تبديل به آگاهي كند و از سوي ديگر نقش نظارتي را به نمايندگي از مردم بر حاكميت داشته باشد كه از مسير خود منحرف نشود و بي قانوني نكند.
رئيس بنياد باران با تاكيد بر اينكه مهمترين نهاد در هر نظام جمهوري، نهاد نمايندگي است، اظهار داشت: نهاد نمايندگي بايد به گونه‌اي باشد كه برآمده از خواست واقعي مردم باشد.

خاتمي، اصل و تكيه تفكر اصلاح طلبي را بر جمهوري اسلامي، آزادي انتخابات و انتخابات پر رونق و سالم عنوان كرد و افزود: تنها در اين صورت است كه به آرمانهاي انقلاب رسيده‌ايم.
وي با اشاره به بحث هاي مطرح شده توسط اعضاي فراكسيون خط امام (ره)، گفت: بنده معتقدم همه كسانيكه مسئول هستند و زحمت مي كشند، سوء نيت ندارند اما حسن نيت تنها كافي نيست، بلكه كارداني و كارشناسي، ايمان و اعتقاد به سربلندي ملت، ايمان و اعتقاد به پيشرفت كشور، ايمان به اينكه بايد تعقل بكنيم بايد مورد توجه همه قرار بگيرد، اينكه خواست مردم و جامعه را بر خواست هاي فردي كه در جمع كوچكتر مطرح مي شود مقدم بدانيم؛ شرط موفقيت است و نيت خير تنها كافي نيست.

رئيس جمهور سابق كشورمان تصريح كرد: معتقدم كشور در وضعيت مناسبي نيست، بدون اينكه بخواهم به انگيزه ها فكر كنم؛ توجه من به نحوه فكري است كه براي اداره كشور وجود دارد. اين كشور نيازمند اقتدار است يعني كشور ثروتمند، كشور با نشاط كشوري كه احساس كنيم روز به روز نقش ما در عرصه جهاني بيشتر مي شود و نياز ما به دنيا كمتر مي شود، آنقدر امكانات پيدا كنيم كه به نيازهايي كه داريم بدون اينكه از منافع و اصول خود بگذريم دست يابيم.

رئيس بنياد باران با تاكيد بر اينكه اقتدار جز با اعتماد به مردم و زمينه سازي براي حضور آنها بدست نمي آيد، افزود: بنابر اين بايد پيوند ميان حكومت و مردم استوارتر شود. ما بايد از نظامي بترسيم كه در جامعه آن، فرهنگ واقعي مردم و موجود در جامعه با فرهنگ رسمي و نظام رسمي حاكم فاصله داشته باشد. آيا رضايت مردم از آنچه رسماً مطرح مي شود از آن زمانيكه امام(ره) بودند بيشتر شده يا كمتر؟ پس اين همه نفاق و دروغ و ريا براي چيست؟ اگر رضايت مردم بيشتر شده چرا آنچه مردم در دل دارند نمي توانند بگويند؟ اين نشان دهنده اين است كه ميان نظام حاكم بر فكر و احساس جامعه ما با نظام رسمي تفاوت وجود دارد. آيا گرايش اكثريت جامعه ما، تكيه فوق العاده افراطي به ظواهر خاص و احيانا خرافات است يا تكيه بر معيارهاي اصلي در دين كه اخلاق، معنويت، عقل و علم و پيشرفت و استقلال خواهي است؟ اگر چيزهايي ترويج مي‌شود كه با روح جامعه سازگار نيست و بخش‌هايي از جامعه كه جوان‌تر هستند از اساس دل زده شود بايد نگران بود.

رئيس موسسه بين المللي گفتگوي فرهنگها و تمدنها با تاكيد بر اينكه اقتدار اين است كه نظام رسمي با آنچه تبليغ مي شود و با نظام واقعي و فرهنگ جامعه نزديك‌تر باشد، گفت: اقتدار به اين است كه مردم را اصل بدانيم و به لحاظ اقتصادي،علمي توانمند باشيم.اين پايه اقتدار در دنياي امروز است.

وي افزود: امروز صحبت از نظام هاي علم محور مي كنند،افتخار برنامه چهارم اين بود آگاهي محور و علم محور بود، ما اينها را مي خواهيم و معتقديم اينها از جمله آرمان ها و اصول است و از اين جهت‌ها نگراني زيادي داريم. بنده در چند سال آخر دولت تاكيد مي كردم كه ايران هم به لحاظ زيرساختها و هم ظرفيت ها و در اثر برنامه ريزي كه شده است آمادگي جهش بزرگ را دارد كه اين جهش هم شروع شد و برنامه چهارم توسعه بر همين اساس ريخته شد و زمينه‌اي بود كه ما بتوانيم براي 20 سال آينده جايگاه ايران را در منطقه با لا ببريم؛ ولي مطمئنا امروز در اين مسير حركت نكرده‌ايم. به نفع مسئولان فعلي است كه اگر مي‌خواهند در انتخابات بيايند و راي مردم را داشته باشند بگويند مسير طي شده اشتباه بوده و براي ادامه كار برنامه داشته باشند تا در مسير تدوين شده‌اي كه چشم انداز معين كرده است حركت كنيم. آيا با افزايش در آمد نفتي در چند سال اخير، فقر در كشور كمتر و توليد زيادتر شده است؟ آيا توقعاتي كه بالا برده شده و پول نقدي داده شده، ولي متاسفانه فقر زدوده نشده است؛ حركت در مسير درستي است؟ اگر نيست كه همه بايد نگران وضع آينده باشند. ما دوره هاي مختلفي را در اين مملكت طي كرديم. دوره ده ساله اول انقلاب كه تؤام با جنگ و ترور و سختي بود كه عظمت و نقش ممتاز امام توانست اين مملكت را از تهديد هاي داخلي و خارجي حفظ بكند.

وي با اشاره به اينكه آن روزها واقعا روزهاي سختي بود گفت: يكي از افتخارات دوران مير حسين موسوي اين سياست بود كه مردم كه فشار جنگ و اين مشكلات را تحمل مي كنند حداقل فشار زندگي بر آنها كمتر باشد. البته باز هم فشار وجود داشت. با امكانات اندكي كه بود توزيع نسبتاً عادلانه اي ميان اقشار مردم صورت پذيرفت كه همه دسترسي داشته باشند. در آن دوره درآمد ارزي بسيار كمي داشتيم كه نيمي از آن صرف جنگ مي بايست بشود، زيرا مردم و جوانان جان و سرمايه خود را مي دادند و دولت هم مي بايست حداقل‌ها را فراهم آورد. نيم ديگر اين درآمد نيز صرف گرداندن مملكت مي شد و سياست بر اين بود كه مردم لااقل فشار زندگي را كمتر تحمل كنند. شما حساب كنيد در آن دوران جنگ تورم ما چقدر بود و امروز تورم چقدر است؟ در آن دوران مملكت با رضايت مردم حفظ شد و فشار زندگي مردم كمتر شده بود همچنين از كارهاي اساسي هم غافل نبوديم. در دوره مهندس موسوي بود كه بعضي كارهاي اساسي شد و افتتاح بعضي از پروژه هاي دوره آقاي هاشمي سرمايه گذاري دوران موسوي بود. در دولت سازندگي نيز انصافاً كارهاي بزرگي صورت گرفت و جهت آن بود كه مملكت از امكاناتش استفاده كند، خرابي‌ها جبران شود و جامعه به سوي پيشرفت حركت كند و اين جهت گيري درست بود.

وي در ادامه گفت: در دوره اصلاحات نيز علاوه بر ادامه كار سازندگي و تقويت بنيه كشور بر توسعه همه جانبه، بخصوص توسعه سياسي تأكيد شد، چرا كه معتقديم توسعه سياسي كه مهمترين شاخصه آن پايدار شدن دموكراسي و مردم سالاري است از اهداف بزرگ انقلاب بود.

خاتمي اظهار داشت: وقتي كه من روي كار آمدم ما در وضعيت بين المللي خوبي نبوديم. مي بايست در آن وضع تغيير داده شود؛ خيلي از مسائل حل شد. از جمله زمينه براي ورود سرمايه و تكنولوژي خارجي در ايران ايجاد شد و تحول عظيمي در كشور به وجود آمد كه نمونه اش تأسيس عسلويه و و پارس جنوبي و بسياري از طرحهاي مهم و در عرصه هاي ملي و بين المللي بود و در سياست داخلي هم تحولات درخور توجهي پديد آمد.

خاتمي طرح تحول اقتصادي را كاري بزرگ و مهم دانست و گفت: تداوم اين وضع الي الابد مملكت را ويران مي‌كند؛ انجام آن هم شجاعت مي خواهد اما نبايد براي درست كردن ابرو،چشم را كور كنيم. اگريارانه اي كردن مضر است بد عمل كردن طرح تحول اقتصادي ضررش خيلي بيشتر است و مطمئنا دولت و مجلس هم اين را نمي خواهند.

خاتمي همچنين با اشاره به اينكه افتخار دولت اصلاحات رساندن تورم به حدود 11 درصد بود، اظهار داشت: براي تك نرخي كردن ارز كه جراحي بزرگي در اقتصاد كشور بود چهار درصد افزايش تورم را تحمل كرديم تا جلوي فسادهاي رانتي گرفته شود. به نظر ما آمد كه بهترين كار در عرصه عدالت اجتماعي گسترش و تقويت تأمين اجتماعي در كشور بود كه قانون وزارت رفاه و تأمين اجتماعي و ايجاد اين وزارت تصويب و اجرا شد و اگر اين روند ادامه پيدا مي كرد، با وجود درآمدهاي هنگفت ،مردم بيشتر زير چتر تأمين اجتماعي مي آمدند؛ هم سربلند بودند و هم مشكلاتشان كمتر مي شد. معتقدم اگر برنامه چهارم با اين درآمد نفتي كه در سال‌هاي اخير داشتيم درست اجرا شده بود، مطمئن بودم اهداف چشم انداز نه در 20 سال كه در 10 سال تحقق پيدا مي كرد و امروز معتقدم نه تنها 4 سال جلو نرفتيم بلكه از 4 سال پيش هم عقب تر افتاده ايم، اين وضع نگران كننده است. ما دست حسن نيت دارها را مي بوسيم اما روند كنوني درست نيست؛ به خدا ما خير مملكت را مي خواهيم. معتقدم اين مسير درست و جهش را مي توان با هزينه و زمان كمتر طي كرد.

خاتمي با بيان اينكه اگر مي‌گوييم تغيير؛ دقيقا در جهت آرمان‌هاي انقلاب، عظمت كشور و تقويت مباني معنوي، مادي و علمي كشور است، اظهار داشت: مطلوب ترين وضع اين است كساني كه هم اكنون سر كار هستند اگر حتي حاضر به عذرخواهي از مردم نيستند (مردم ما هم نيازي به اين كار ندارند چون بزرگوارند) حداقل متوجه شوند، روش‌هايشان اشتباه است وگرنه اگر قرار است با پافشاري بر ادامه اين روندها كار را جلو ببرند هر كسي كه دلش براي امام و انقلاب و كشور مي سوزد وظيفه دارد تا سعي كند روند فعلي اصلاح شود. اصلا مساله فرد مطرح نيست؛ مملكت بايد در مسير آرمان‌هاي انقلاب، عزت ملي، تقويت بنيه‌هاي معنوي و مادي كشور تغيير پيدا كند، درست است رييس جمهور درصدي از امكانات در اختيار اوست و تاثيرگذاري اش محدود است، ولي همين تاثير گذاري محدود ممكن است مشكلات بزرگي را ايجاد بكند يا ممكن است مشكلي را رفع بكند. همه بايد همدل و همراه باشيم. خيلي از دوستان در تقسيم بندي جناحي نمي گنجند ولي منطقي فكر مي‌كنند، تدبير دارند، دلشان مي خواهد مشكلات حل شود. هيچ كس را نمي خواهيم تخريب كنيم بلكه مي خواهيم اصلاح كنيم و مملكت را بسازيم.

وي با اشاره به اينكه چند استان در كشور ما داراي محروميت مزمن هستند كه نيازمند درمان ويژه مي باشند، تصريح كرد: بايد زيرساخت ها و پايه ها در آنجا شكل بگيرد تا زمينه رقابت استانهاي محروم با استانهاي پيشرفته فراهم شود. در دولت من تصميم گرفته شد تا چند كار اساسي و زيربنايي مانند سدها و راه هاي ارتباطي و ايجاد طرحهاي مهم در اين نقاط ايجاد شود كه الحمدالله كارهاي مناسبي انجام شد، اين كارها بايستي تداوم پيدا مي كرد ولي متاسفانه چنين نشد. مساله مهمتر اينكه رغبتي ايجاد كنيم تا بخش خصوصي وارد كار شود. اميدواريم زمينه فراهم شودو كسانيكه مي خواهند بيايند با آزادي وارد صحنه شوند و مردم هم اطمينان داشته باشند رايشان اثر گذار است و هيچ كس با شرايط نا برابر وارد صحنه نمي شود و واقعا معلوم باشد دست خاصي پشت فرد يا جريان خاصي نيست، مردم راي بدهند هر چه از صندوق در بيايد مبارك خواهد بود.

سيد محمد خاتمي در پايان سخنان خود، جنايات رژيم صيهونيستي در نوار غزه را محكوم كرد و گفت: ‌اكنون دل‌هاي همه ما به علت آنچه در فلسطين روي مي‌دهد مجروح است و به طور كلي براي سرنوشت انسان نگران هستيم.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.036 seconds.